Jättimäinen push ylisuuret kuplat maailman suurin Jumbo Pop popers
Taustalla on myös herääminen siihen, kuinka musiikkimaailma on epäreilusti suosinut vuosikymmenien ajan rock-musiikkia ”aitona” pop-taiteenmuotona, kun taas pop-musiikkia on vähätelty sen kepeyden ja kaupallisuuden nojalla. (Vastakkainasettelua kutsutaan nimellä ”rockismi vastaan poptimismi” – tietona niille, joilla on sen verran älyä että ymmärtävät olla hukkaamatta aikaansa popkritiikkiin.) Korjausliikkeenä musiikkimedia on alkanut kilvan nostaa menestyvintä poppia jalustalle ja nähdä siinä innovaatioita sielläkin, missä on marginaalisesti aikaisemmista poikkeavia muotisoundeja ja tavanomaista pop-käsityöläisyyttä. Samalla media voi hyvillä mielin juosta yleisön ja katoavien rahavanojen perässä, kun suuret pop-artistit on julistettu kiinnostaviksi taiteilijoiksi. Vaihtoehtoisten artistien esillenostamisen sijaan kirjoitetaan teennäisiä esseitä siitä, miksi Justin Bieberin/Beyoncén/Taylor Swiftin kuunteleminen on oikeutettua ja heidän musiikkinsa ainutlaatuista, koska se on hyvin tuotettua.
Yksi keskeisimmistä on se, että samalla kun ihmisten elämässä suosion tavoittelusta on tullut internetin ja sosiaalisen median kautta helpompaa ja hyväksyttävämpää, on vakiintunut korrelaatio suosion ja paremmuuden välillä. Mitä suositumpi minä olen/fanittamani artisti on, sitä parempi minä olen/fanittamani artisti on. Tuntemattomien artistien löytämisellä snobbaileva indiehipsteri ei ole enää muiden yläpuolelta tuomitseva trendsetteri, koska kaupallisesta pop-musiikista pitävät ihmiset vyöryvät lukumäärällään päälle ja varmistavat, että heidän suosikkiartistinsa on kaikista eniten esillä ja kaikki tietävät hänen ylivertaisuutensa ja sen, että ne, jotka eivät artistista pidä, ovat teeskentelijöitä tai valehtelijoita. Äänekkäällä fanituksella taataan artistin suosion jatkuvuus ja näin varmistetaan se, että ollaan voittajan puolella. Vaihtoehtoisuuden viehätys on kadonnut; sirpaloituneessa maailmassa halutaan yhteisiä innostumisen ja seuraamisen kohteita, ja Taylor Swift ja Beyoncé kelpaavat siihen erinomaisesti.
Ja silti tyypillinen reaktioni on liikuttua tai saada kylmiä väreitä hetkestä. Sanoissa on latteaa totuutta, ja musiikki on siihen sopivan latteaa mutta tehokasta pop-musiikkia. Uskon kyseisiin säkeisiin ainakin hetken verran täysin. Tunnen, kuinka henkeäni nostatetaan. Samoin tunnen kun luen Uutta testamenttia. Maailma alkaa tuntua lempeämmältä ja toiveikkaammalta paikalta kuin se luultavasti on.
THE BIGGEST POP IT IN THE WORLD
Kirjoitin pari vuotta sitten Okkervil Riverin uudesta levystä Away. Olin yllättynyt, kun näppärästä indierockista tutuksi tullut yhtye julkaisikin elähdyttävää, hengellisesti hapuilevaa musiikkia. Monipuolinen ja jazzahtava äänimaailma oli iso muutos edellislevyihin, jotka olivat tyypillistä indierockia, eli silmäniskumusiikkia muille popmusiikin menneisyyttä liikaa kaivelleille.
90-luvun alussa Neljä Ruusua tuntui maailman modernimmalta suomalaiselta rockyhtyeeltä. Tässä oli viimeinkin bändi, joka uskalsi hyödyntää tanssirytmejä, oli kuunnellut muutakin kuin CCR:ää ja jonka laulaja näytti siltä kuin häntä ei oltu pakotettu lavalle polttarikepposena. Albumitrilogia Hyvää yötä Bangkok (1990), Haloo (1992, möi yli 60 000 kappaletta) ja Popuskonto (1993) suorastaan määritteli yhden sukupolven yhden ikäkauden. Uusi aalto -albumin menestyksen myötä voidaan katsoa sekä yhtyeen että yleisön toipuneen 4R-toilailuista.
TJEU: Juppihippipunkkari
31. Smack
Dannyn neronleimaus oli 70-luvun alussa yhdistää molempien maailmojan parhaat puolet: rockin temperamentti yhdistyi perieurooppalaisen iskelmän sävelkulkuun. Kauppiassuvun vesa mullisti nuoruuden päivinään suomalaista popmaailmaa myös perustamallaan D-tuotannolla, jonka järjestämät show´t kalliine laitteistoineen toivat suuren maailman kimalluksen syrjäisille tanssilavoille.
TJEU: Maantieltä taloon
Nyt One Direction on maailman suurin popyhtye, jossa yhdistyvät musiikillisesti 2000-luvun alkupuolella suosittujen Bustedin ja McFlyn poprock-tyyli sekä perinteisen tanssivan ja laulavan poikabändin ulkomuoto. Erona yleensä vahvasti parin keulahahmon vetämään normaaliin poikabändikokoonpanoon on se, että One Directionin jäsenet ovat kaikki melko tasavertaisesti äänessä. Lisäksi sosiaalisen median keinot ovat tehneet heidän fanittamisestaan osallistavampaa, mikä näkyi myös viime numerossa julkaistussa Rumban lukijaäänestyksessä. Take Thatin manageri pyysi aikoinaan jäseniä pitämään mahdollisimman matalaa profiilia, mutta One Direction on faneille jatkuvasti läsnä. Myös fanien oma yhteisö on sosiaalisen median ansiosta tiivis.
Stressilelut/Pop it/Fidget toys
Viimein vuonna 2008, Thriller-albumin 25-vuotisjuhlien aikaan, Jacksonin tiedottaja ilmoitti Popin Kuninkaan valmistautuvan This Is It -maailmankiertueeseen, joka tulisi olemaan hänen jäähyväisensä ennen lopullista vetäytymistään eläkepäiville.
XS Lelut: Leluja lapsille edulliseen hintaan Suomessa
Popin kuningas Michael Jackson oli lavastuksen kuningas! Hän oli ehdoton perfektionisti, joka ei jättänyt mitään sattuman varaan. Ei siis ihme, että hänen videonsa “Scream” oli kaikkien aikojen kallein klippi. Video, jossa hän liitelee sisarensa Janetin kanssa avaruusaluksella futuristisissa maailmoissa maksoi huimat 7 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria! Videon pituus on 4:46 minuuttia eli karkeasti laskettuna jokainen sekunti maksoi n. 24 475,52 dollaria – eikä videossa ole edes värejä! Michael pääsi huikealla tekeleellään Quinessin ennätyskirjaan!
XS Lelut - Suomessa tunnettu lasten lelukauppa
Vielä Off the Wall– ja Thriller -albumien julkaisun aikaan amerikkalainen sensaatiolehdistö oli pääasiassa kiinnostunut Jacksonin naisseikkailuista, mutta Thriller- ja Bad -albumien välisen tauon aikana paparazzit olivat ehtineet huomata, kuinka maailman suurimman poptähden iho tuntui vaalenevan hallitsemattomasti samalla, kun hänen afrokampauksensa suoristui latinalaispiiskaksi.
Reservations for the event square
Yhtyeen melodinen ja kitaravoittoinen musiikki voitti vastustamattomasti puolelleen minut ja koko muun maailman. Siltä se ainakin tuntui. Ja vaikka hyviä brittipop-levyjä on julkaistu sittemminkin, brittipop ja Oasis kulminoituivat tuohon yhteen albumiin.
MAXPO näyttelyteltat ja kalusteet vuokralle
Poikabändit eivät suinkaan jääneet ilmiönä 1990-luvulle, vaikka niiden rooli ei ole ollut popmaailmassa hetkeen yhtä näkyvä. Erilaisia yrittäjiä on piisannut vaikka kuinka B2K:stä, Euroviisuissa paluun tehneestä Bluesta ja historiallista listamenestystä saavuttaneesta Westlifesta The Wantediin.